onsdag 8. juli 2009

Sifoner - gamle dagers blandevann...

Sifonflaskene bestod av vann og kullsyre. Kullsyren ble presset ned i flasken med en spesiell maskin. Det var mange forskjellige fabrikker som laget flaskene. Noen av mine flasker har navnet på produsenten slipt inn i glasset. Vakkert! Det fantes egne sifon-utsalg, men man kunne også få kjøpt flaskene ferdig "ladet" i matvareforretninger.
Når man trykte på håndtaket, presset gassen vannet ut og vannet ble som selters... Det ble bl.a brukt i saft og i hvitvin. I Ungarn hvor jeg har kjøpt mine - drakk man hvitvin og kullsyrevann på varme sommerdager. I dag bruker man ofte sodavann i hvitvinen og i Ungarn kalles det "fröcs" (frøtsj). Noen blander ut rødvinen på denne måten også - men ikke jeg...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Marit.
Tusen takk for hyggelig kommentar!
Skal finne ut av det med skriften til deg og sende deg en link-bare gi meg litt tid:-)
Må bare finne den igjen!
Ha en fin dag, klem Hege.

Hos Camilla sa...

Flott blogg du har, det er så hyggelig med flere Haldensere her inne :-)
Mvh ei snelle i Dyrendal.

prinsesselinn sa...

hei på den,
denne snille damen:

http://moseplassen.com/2008/07/tips-til-andre-bloggere-p-blogspot/

har gitt masse fine tips,
blandt annet om å få signatur i bloggen ;)
lykke til ,

små og store drømmer sa...

hei hei.
For et fint bilde :)
gå inn på denne linken:
http://www.mylivesignature.com/

der kan du lage din egen signatur.
Spør om du har flere spørsmål.
Klem

Margrethes hus og hage sa...

Så flott blogg du har! Har lagt deg til, så jeg får fulgt med!

Disse flaskene er utrolig vakre. Jeg har ikke kommet over dem enda, men finner jeg noen blir de definitivt med hjem :)

God natt!

Hilsen Margrethe